XL MAIL: Al.legacions a l'Ordenança Incivica

Hola a totes i tots uns companys han preparat escrits amb al·legacions a l'ordenança pel "cinisme" de l'ajuntament de Borriana.

Estaria bé que el màxim de gent ho presentàrem a l'ajuntament. No sabem fins quan hi ha temps, però suposem que fins el proper dilluns.

A qui li semble bé que fique nom i signatura i el presente a l'ajuntament (per registre).

MODEL 1:

Assumpte:

Al·legacions ORDENANZA MUNICIPAL DE CONVIVENCIA CIUDADANA DEL MAGNÍFICO AYUNTAMIENTO DE BURRIANA

AL MAGNÍFIC AJUNTAMENT DE BORRIANA

(NOM ) amb DNI: ( ) , veï/na de Borriana i resident a efectes de notificació al (ADREÇA )

EXPOSA

I.- Que amb data 30 d’Agost del 2008, ha conegut, a través del BOP nº 106 del mateix dia, la nova ordenança municipal de convivència ciutadana del Magnífic Ajuntament de Borriana.

II.- Que mitjançant el present escrit s’oposa a la totalitat del contingut del text presentat i en particular a les nombroses ambigüitats i errades existents a l’esmentat text, i al fet de que representa una important retallada dels drets i llibertats individuals, així com a les possibilitats d’oci i convivència a la via pública.

AL·LEGACIONS

PRIMERA: ambigüitat Capitols I i III

Considere inaceptable que el text està redactat amb gran quantitat de termes subjectius i ambigües, com ara en l’ Article 1: “normal desarrollo de la convivencia” o “ayudar a resolver conflictos que las normas pueden generar”, en l’Article 12 “Queda prohibida cualquier alteración sobre los bienes protegidos por esta Ordenanza [] que menoscabe su estética…”, i en l’Article 6 “…el ayuntamiento impulsará fórmulas de participación para las personas y asociaciones que quieran promocionar la convivencia y el civismo..”. També s’ha donat a nombrosos articles una ampla discrecionalitat a l’hora de ser aplicats.

Tot açò implica que es legitime sancionar activitats que de cap manera serien incíviques.

Qui té la capacitat de determinar qué és el normal desenvolupament de la convivencia i en base a què paràmetres va a determinar-se?

Quines fórmules de promoció de participació per a laconvivència va a posar en marxa l’ajuntament?

Es por especificar més concretament a l’ordenança??

SEGONA: criminilització de la pobresa (Capítol III: article 8)

Considere molt preocupant que aquesta ordenança criminalitza obertament la pobresa, al perseguir explícitament a les persones que practiquen la mendicitat, o que comercialitzen ”…ofrecimiento de un bien o prestación de un servicio que no ha sido demandado, como son la venta en la via pública de servilletas de papel, bolsas, pañuelos, etc”, tal com consta en l’apartat 3 de l’article 8 de l’esmentada ordenança.

Especialment si es té en compte que Borriana no desposa de cap alberg ni menjador destinat a gent sense recursos.

TERCERA: atemptat a llibertat d’expressió (Capítol III: article 14)

Aquesta ordenança suposa un greu atemptat a la llibertat d’expressió i a la difusió de les idees, al incapacitar al moviments socials, polítics i culturals sense recursos econòmics a utilitzar l’espai públic com a mitjà gratuït i lliure, inclús no permetent la colocació de cartells i altres materials de difusió en l’espai públic.

A l’Article 14 consta: “Se prohiben las pintadas, escritos [] en cualquier bien público o privado. Los agentes de la Autoridad podran retirar o intervenir los materiales empleados cuando se realicen sin autorización municipal.”.

Hi ha en el poble algun espai en la via pública destinat a les associacions locals per a difondre les seues accions i activitats?

També considere molt greu el fet que consta a l’Article 12 “Queda prohibida cualquier alteración sobre los bienes protegidos por esta Ordenanza [] que menoscabe su estética…”.

Així la llibertat d’expressió i difusió d’idees mitjançant expressions gràfiques com pancartes, enganxines i cartells, queda condicionada a l’estètica. Serà el govern de torn el que decidisca qué degrada visualment l’entorn urbà.

QUARTA: caràcter sancionador de l’ordenança.

Aquesta ordenança té un caràcter clarament sancionador ( de caire econòmic) com es depren de tot l’enunciat en el capitol IV.

A l’article 33 s’especifica que les sancions lleus corresponen a multes de fins 750 euros.

Recorde que el salari mínim interprofesional és de 570.60 euros.

Les sancions de l’ordenança són desorbitades i tradueixen el caràcter recaudatori que persegueix.

Teòricament una normativa que persegueix regular la convivència no ha estat consensuada ni negociada amb cap associació local.

No hi ha cap projecte de participació ciutadana ni cap objectiu pedagògic de ciutadania si es prohibeixen actuacions que no poden tipificar-se d’incíviques com:

  1. traure cadires al carrer, com tradicionalment s’ha fet al nostre poble per a “eixir a la fresca i xarrar” (Article 12 apartat e: “Queda prohibida la colocación en la via pública de [] sillas sin que tengan la correspondiente autorización municipal.”)
  2. accedir als patis de col·legis públics per a jugar (Article 12 apartat n: “Queda prohibido acceder a edificios o instalaciones públicas, patios de los colegios..”), especialment si pràcticament els xiquets i xiquetes del nostre poble no disposen d’espais d’oci i esplai.

No seria millor i més constructiu pactar amb els col·legis públics un horari extraescolar per al lliure accés dels xiquets del barri corresponent als patis dels col·legis?

  1. jugar a baló (Article 12 apartat u: “Queda prohibido el juego con balones, pelotas [] fuera de los lugares habilitados y autorizados a tal efecto”).

    Quins llocs estan habilitats en el poble per a que els xiquets i xiquetes juguen a baló o a qualsevol altre joc?

  1. pràctica esport (monopatins, Skate, bicicleta) (Article 20: “Está prohibido circular con bicicletas por las aceras y plazas…”. “ Está prohibida la práctica de acrobacias con patines o monopatines..”).

La pràctica d’esport és una eïna fonamental per educar en la convivència a la gent menuda. Darrerament a Borriana han sorgit espontàniament grups de xiquets i xiquetes que es reuneixen a la Plaça de La Mercé per practicar Skate i fer acrobàcies amb bicicletas.

El govern municipal hauria de donar suport a aquestes iniciatives ciutadanes i preservar la participació dels ciutadans més joves oferint espais adequats i no criminalitzant, com es despren de l’article 20 d’aquesta ordenança.

Cal dir que les activitats verdaderament incíviques ja estan tipificades al Codi Penal (pintades, danys..).

Aquesta ordenança legitima a l’ajuntament per multar-te per un procediment del que hem pogut ser absolts prèviament per un jutjat.

Aquesta ordenança municipal pot regular i condemnar actes “no incívics” com mendigar, patinar o xarrar asseguts a cadires amb els veïns i veïnes a la porta de la nostra casa.

CINQUENA: INCOHERÈNCIES DE L’ORDENANÇA

-Article 12 apartat c:

“Queda prohibido realizar necesidades fisiológicas en la via pública, como defecar, orinar…”.

Aquest apartat és totalment incoherent amb l’absència abssoluta de serveis i banys públics a la via pública de Borriana.

No és coherent sancionar quan no s’oferereix ningun servei que ho evite o prevenga.

-Article 26:

“Queda prohibida la promoción, contratación o prestación de servicios de naturaleza sexual en espacios públicos a cambio de contraprestación económica, siempre que dificulte el tránsito de peatones y/o vehículos o que produzca molestias que perturben el descanso de los vecinos”.

Sembla que el govern municipal actual ignora que en el Capitol V del Títol VIII del Codi Penal referent a “delitos relativos a la prostitución” (articles 187-190), s’especifica que la prostitució no és una activitat delictiva.

Recorde al govern municipal que la normativa penal és competència de l’Estat.

Clar que els ajuntaments poden intervindre en temes d’ordre públic, però en cap cas entrar en contradicció amb l’Estat.

Em sembla vergonyós que un ajuntament incloga en una normativa sobre convivència la prohibició de prestació/contractació de serveis sexuals a la via pública “si dificulten el trànsit de vehicles o perturben el descans”, sense mostrar cap sensibilitat davant les condicions de salubritat, higiene i violència que pateixen les persones que es dediquen al treball sexual.

És condemnable l’actitud de l’ajuntament envers aquest tema, especialment quan és objecte de recent debat al Congrés del Diputats, quan és objecte d’estudi i reflexió per la Universitat (Universitat Jaume I de Castelló) i quan hi ha asscoiacions d’àmbit local que treballen directament amb el col·lectiu de treballadores del sexe (CASDA).

Sembla que el respecte pels drets humans no ha sigue una motivació per la redacció d’aquesta normativa.

SISENA:
Inconstitucionalitat de l’Article 14 (no respecte de la pressumpció d’innocència)

A l’Article 14 consta:

“Se prohiben las pintadas, escritos [] en cualquier bien público o privado.

Los agentes de la Autoridad podran retirar o intervenir los materiales empleados cuando se realicen sin autorización municipal.

Cuando con motivo de las actividades lúdicas se produzca deslucimiento del espacio público, los responsables de las mismas estan obligados a restablecer el estado original de los bienes afectados”.

Aquest article responsabilitza als organitzadors d’activitats a la via pública de les posibles pintades que apareguen al mateix lloc, contràriament al principi de pressumpció d’innocència reconegut a l’article 24.2 de la Constitució Espanyola de 1978.

SETENA: Inconstitucionalitat de l’Article 27

L’article 27 prohibeix “actuaciones amenazantes o agresivas, así como insultos a cualquier autoridad o funcionario municipal..”.

Aquest article de l’ordenança municipal contradiu l’article 14 de la Constitució Espanyola de 1978, que garanteix la igualtat de tots els espanyols davant la llei.

SOL·LICITA:

Que tinga per presentat aquest escrit i previ els tràmits oportuns acorde la modificació del text de l’ordenança, rectificant les múltiples errades, ambigüitats i incoherències que en part (i sense indicar-les totes en el present escrit) es presenten a l’esmentada ordenança.

A Borriana, a 26 de Setembre de 2008


MODEL 2:

Assumpte: Al·legacions ORDENANZA MUNICIPAL DE CONVIVENCIA CIUDADANA DEL MAGNIFICO AYUNTAMIENTO DE BURRIANA.


AL MAGNÍFIC AJUNTAMENT DE BORRIANA

(NOM ), amb DNI.: ( ), veí de Borriana, i resident a efectes de notificació a (ADREÇA )



EXPOSA



I.- Que amb data 30 d’agost del 2008, ha conegut, a través del BOP núm. 106 del mateix dia, la nova ordenança municipal de convivència ciutadana del Magnífic Ajuntament de Borriana.

II.- Que mitjançant el present escrit s’oposa a la totalitat del contingut del text presentat i en particular a les nombroses ambigüitats i errades existents a l’esmentat text, i al fet que representa una important retallada dels drets i llibertats individuals, així com a les possibilitats d’oci i convivència a la via pública.

En aquest sentit i en base a l'anteriorment exposat passa a formular las següents,


AL·LEGACIONS

PRIMERA: Inconstitucionalitat en l’article 12

L’article 12.c Prohibeix “Realizar necesidades fisiológicas en la via pública, como defecar, orinar o escupir en cualquier espacio público”. Les necessitats fisiològiques són per definició aquelles imprescindibles per a viure (i inclouen respirar, beure, menjar...) de forma que es pot considerar que aquest article és contrari a l’article 15 de la Constitució espanyola de 1978 que reconeix el dret a la vida. Si es refereixen només a orinar o defecar, cal recordar que no existeixen a Borriana WC públics permanents .

SEGONA: Inconstitucionalitat de l’article 27

L’article 27, prohibeix “actuaciones amenazantes o agresivas, asi como insultos” només a a les autoritats i funcionaris municipals, contràriament al que diu l’article 14 de la Constitució espanyola de 1978, que garanteix la igualtat de tots els espanyols davant la llei.

TERCERA: article 14, propietat privada, llibertat d’expressió i presumpció d’innocència.

L’article 14, prohibeix en la pràctica les pintades, escrits, inscripcions i grafismes en qualsevol espai, (incloent-hi els privats), i atempta contra el dret a la propietat privada i a la llibertat d’expressió, ja que en la pràctica prohibeix als ciutadans fins i tot realitzar les esmentades pintades, escrits, inscripcions i grafismes, a murs i façanes de la seua propietat (o amb autorització del propietari).

A més, el mateix article responsabilitza els organitzadors d’activitats lúdiques o esportives per les possibles pintades que apareguen al mateix lloc, contràriament al principi de presumpció d’innocència reconegut en l’article 24.2 de la Constitució espanyola de 1978.

QUARTA: Inconsistències a l’article 12

El punt 12.e Prohibeix en la pràctica posar cadires i taules al carrer, pràctica molt habitual des de fa molts anys de molts veïns i veïnes, especialment a l’estiu i durant actes públics.

El punt 12.r prohibeix “Depositar en los contenedores de recogida de residuos rescoldos o restos incandescentes procedentes de chimeneas o quemas permitidas”. i en canvi no prohibeix dipositar cap altra resta incandescent si la seua procedència no és alguna de les esmentades.

El punt 12.s Prohibeix l’ús de recipients de vidre, pressuposant que aquests seran abandonats o llançats a la via pública.

El Punt 12.u Prohibeix en la pràctica els jocs i altres activitats lúdiques, sense que hi haja llocs habilitats suficientment accessibles per a la pràctica de jocs i esports amb pilotes i altres elements.

El punt 12.w Només fa referència a la col·locació de xapes de metall, sense fer cap referència a l’ús de qualsevol altre material, que pot ocasionar les mateixes molèsties.

CINQUENA: Article 13

Aquest article no té cap sentit, si considerem que hi ha una ordenança reguladora de l’ús de les platges. A més, fa referència a unes dutxes públiques que no existeixen. A més, prohibir el pas de cavalleries atempta contra la servitud d’accés lliure al mar i contra la servitud de pas de 6 metres reconeguda en la Llei de costes (llei 22/1988.

SISENA: Inconstitucionalitat de l’article 18

En limitar les possibilitats de reunió de individus en un espai privat aquest article és contrari a l'article 21 de la Constitució espanyola de 1978, que reconeix el dret de reunió.


SOL·LICITA:

que es tinga por presentat aquest escrit i previ els tràmits oportuns, s'acorde la modificació del text de la ordenança., i es rectifiquen les múltiples errades, ambigüitats i inconsistències que en part (i sense indicar-se totes en el present escrit) es presenten a l’esmentada ordenança.


(NOM )


Borriana, 25 de setembre de 2008

3 comentaris:

Minaor ha dit...

iep.. la data límit per a presentar al·legacions deu ser el dilluns.. si algú en vol presentar, que s'afanye

Anònim ha dit...

pense que ja ha pasa el plaç

Anònim ha dit...

algú sap com es fa un "RECURSO POTESTATIVO DE REPOSICIÓN."????

i un coctel molotov?