II Cicle documental: "La Historia de las Cosas" i "Comprar, Tirar, Comprar"




DILLUNS 14 FEBRER, 19 HORES: Curtmetratge LA HISTORIA DE LAS COSAS Louis Fox, E.U.A. (2007) + COMPRAR, TIRAR, COMPRAR. LA HISTORIA SECRETA DE LA OBSOLESCENCIA PROGRAMADA Cosima Dannoritzer, França i Espanya (2011)

El curtmetratge previ al documental introdueix, en vint minuts, el cicle lineal pel qual passen totes aquelles coses que formen part del sistema consumista del que som part. El que fa a aquest documental realment especial i diferent, és l'èmfasi per mostrar-nos aquells factors ocults que es troben darrere de cadascuna de les fases d'aquest sistema. A més descriu el que es coneix com economia dels materials, un sistema constituït per extracció, producció, distribució, consum i residu. Cadascuna d'aquestes fases està descrita profunda i didàcticament mostrant què hi ha darrere del que sembla a primera vista.

Tot seguit, el documental ‘Comprar, tirar, comprar’: bateries que es 'moren' als 18 mesos de ser estrenades, impressores que es bloquegen a l'arribar a un nombre determinat d'impressions, bombetes que es fonen a les mil hores... Perquè, malgrat els avanços tecnològics, els productes de consum duren cada vegada menys? Aquest documental desenvolupa el motor de l'economia moderna: l'obsolescència programada.

Recorrent la història d'una pràctica empresarial que consisteix en la reducció deliberada de la vida d'un producte per a incrementar el seu consum perquè, com ja publicava en 1928 una influent revista de publicitat nord-americana, "un article que no es desgasta és una tragèdia per als negocis", aquest documental aporta proves i mostra les desastroses conseqüències mediambientals que es deriven d'aquesta pràctica. També presenta diversos exemples de l'esperit de resistència que està creixent entre els consumidors i recull l'anàlisi i l'opinió d'economistes, dissenyadors i intel·lectuals que proposen vies alternatives per a salvar l'economia i el medi ambient.

Més enllà de la denúncia, el documental tracta de donar visibilitat a emprenedors que posen en pràctica nous models de negoci i escolta les alternatives proposades pels intel·lectuals com Serge Latouche, que parla de emprendre la revolució del 'decreixement', de la de reducció del consum i la producció per a alliberar temps i desenvolupar altres formes de riquesa, com l'amistat o el coneixement, que no s'esgoten en usar-les.